A szervezeti piacokon előforduló vásárlási típusokat aszerint különítjük el, hogy a vásárló foglalkozott-e a termék beszerzésével korábban vagy sem.
Új termék vásárlása esetén a felmerülő igény vagy szükséglet nem jelentkezett még a vállalatnál. Tapasztalat híján a vásárlási döntés kockázata magas. A beszerzésben részt vevők minél többet akarnak megtudni a vásárlás tárgyáról, illetve a lehetséges eladókról, hiszen csak a megfelelő mennyiségű- és minőségű információval kerülhetik el a tévedést. Ebben az esetben a döntéshozóknak végig kell haladniuk az összetett problémamegoldás valamennyi fázisán.
Módosított újravásárlásról akkor beszélünk, ha a vásárlónak már van vásárlási tapasztalata, de a rendelt termékkel, vagy az addigi szállítóval kapcsolatban változtatni akar. A megelőző tapasztalatok miatt e beszerzési szituáció kevésbé kockázatos, mint a teljesen új vásárlás. A vállalat valamennyire már ismeri a beszerzési helyzetet vagy a szállítót. Mégis változtatni kénytelen. A vásárlót a megváltozott körülmények szorítják beszerzési gyakorlatának módosítására, még akkor is, ha az alternatívák felkutatása és értékelése nehézségekkel jár.
Egyszerű újravásárlás esetén a vevő a készletek leapadása miatt az addigi rendelésnek megfelelő specifikáció alapján kéri a termék vagy szolgáltatás újraszállítását. A vásárlás a meglévő beszállítók megkeresésével történik, a beszerzési kockázat minimális. Azokra az árukra és szolgáltatásokra, amelyek normál működés esetén az üzemeléshez, javításhoz és karbantartáshoz kellenek, gyakran kötnek keretszerződést, amely garantálja a résztvevőknek a tervezhetőséget és a zökkenőmentes ellátást.
Kockázatcsökkentő tényező, a szabványok alkalmazása is, mert az a beszállítótól megfelelő minőséget vár el, s csak azt a beszállítót fogadja el a vállalat, amely a szabványnak megfelelően képes szállítani. Amikor beszállítót keres a vállalat, összeállítja az egyáltalán számba jöhető partnerek listáját, hogy leszűkítse a konkrét ajánlatokra felkérendő vállalatok körét. Éppen ezért megfigyelhető a szervezeti piacon a vállalati hirdetés, amely a vállalat bemutatására törekszik, pozitív kép felépítése, megerősítése a célja. Egy ismert, jó nevű cég már önmagában kockázatcsökkentő tényező.
A tendereztetés szintén kockázatcsökkentő tényező, mert ezzel az árakat lehet lejjebb nyomni.
A vásárlás utáni folyamatos értékelés, minősítés, a kapcsolattartás során szerzett tapasztalok további kockázatcsökkentő tényezők.
Önnek mi a véleménye?
You must be logged in to post a comment.