A beszállítók minősítése sosem fejeződik be a szerződés megkötésével. Igazi megmérettetésük a folyamatos működés közben zajlik, amikor kiderül, hogy milyen színvonalon teljesítik szerződéses kötelezettségeiket. A beszállítók tevékenységének mérésére több módszer adott:
- Egyszerű minősítés. Ekkor a beszállítót az együttműködés alatt szerzett tapasztalatok és az azokról alkotott felhasználói vélemények alapján értékeljük. Az általában havi gyakorisággal végzett minősítéskor jó, semleges, rossz osztályzatokat adunk a szállítóknak.
- Pontozásos módszer. A vásárló vállalat kiválasztja, hogy mely szempontok alapján értékeli a beszállítót, majd jelentőségüknek megfelelő súlyt ad az egyes tényezőknek. Minden egyes faktornál értékeli a beszállító vállalat aktuális teljesítményét, s végül súlyozott átlagot képez. Egyszerűsége mellett szívesen használják a vállalatok ezt a módszer, mivel nemcsak meghatározza az egyes értékelési kritériumok rangsorát a vállalat számára, hanem kevésbé enged teret a szubjektivitásból származó torzításoknak.
- Költségelemzéses módszer. Ekkor a beszerzési tevékenység költségeit a beszerzett termék vagy szolgáltatás értékével vetik egybe. A vásárlás során felmerülnek olyan kiadások, amelyek hozzátartoznak az üzleti partnerrel való kapcsolattartáshoz. A menedzsment akkor tudja eldönteni, hogy melyik szállítót válassza, ha megnézi, hogy hol a legalacsonyabb a beszerzés összköltsége, amelyet a beszerzési ár és a beszerzési költségek együttes számbavételével alakít ki. Ehhez először is el kell különíteni az általános költségektől a minőséggel, a szállítással és a szolgáltatásokkal kapcsolatos beszerzési költségeket. Utána ezek mindegyikére képezhető a beszerzési költség és a teljes vásárolt érték hányadosa. A három különálló költség összesítéséből nyerjük a beszerzés teljes költségeinek és a megvásárolt árunak az arányát százalékos formában kifejezett mutatót. Végül a kapott eredmény segítségével korrigáljuk a beszállító eredeti árait. Ez mutatja, hogy mibe került a beszállítókkal való együttműködés a vállalat számára. A költségelemzéses módszer komplex megközelítést tesz lehetővé, de modern és megbízható költség-elszámolási rendszer szükséges hozzá.
A szervezeti piacokon gyakran előfordul, hogy a beszerzésben érdekelt felek kontaktusban maradnak egymással a teljesítés és a garanciális időszakon túl. A szállítóról kialakított kép még ekkor is alakulhat, pozitív irányba terelheti a vevőt. Ez a benyomás további vásárlásokat eredményezhet.
Önnek mi a véleménye?
You must be logged in to post a comment.