Marketing mix (4P)

McCarthy-féle csoportosítás (4P)

  • Termékpolitika (Product) – terméktervezésre, választékra, formatervezésre, csomagolásra, márkapolitikára vonatkozó intézkedések.
  • Árpolitika (Price) – költségvizsgálatok, fogyasztói érzékenység elemzések, valamint az árstratégia és ártaktika elveinek meghatározása.
  • Értékesítési politika (Place) – azon döntések összessége, amelyek a termékeknek a fogyasztókhoz, illetve felhasználókhoz való eljuttatását biztosítják, és meghatározzák ennek útjait és módszereit.
  • Piacbefolyásolás (Promotion) – fő célja a fogyasztók tájékoztatása, befolyásolása és meggyőzése a vásárlás érdekében.

    Napjainkban további „3P”

    • Emberi tényező (People) – a szolgáltatási szférában különleges jelentőségű tárgyi elemek
    • Fizikai környezet (Physical evidence) – különböző szolgáltatások más-más környezetet igényelnek.
    • Folyamat (Process) – a minőségnek egyenletes fenntartása komoly szervező munkát igényel.

      McCarthy-féle csoportosítás „4P”:

      Termékpolitika (Product) – terméktervezésre, választékra, formatervezésre, csomagolásra, már­kapolitikára vonatkozó intézkedések.

      Árpolitika (Price) – költségvizsgálatok, fogyasztói érzékenység elemzések, valamint az ár­stra­té­gia és ártaktika elveinek meghatározása.

      Értékesítési politika (Place) – azon döntések összessége, amelyek a termékeknek a fo­gyasz­tók­hoz, illetve felhasználókhoz való eljuttatását biztosítják, és meghatározzák ennek útjait és mód­szereit.

      Piacbefolyásolás (Promotion) – fő célja a fogyasztók tájékoztatása, befolyásolása és meg­győ­zé­se a vásárlás érdekében.

      Napjainkban további „3P”:

      Emberi tényező (People) – a szolgáltatási szférában különleges jelentőségű tárgyi elemek

      (Physical evidence) – különböző szolgáltatások más-más környezetet igényelnek.

      Folyamat (Process) – a minőségnek egyenletes fenntartása komoly szervező munkát igényel.

      Programok kialakítása: Rövid távú feladatokat jelölnek ki. A programok ugyancsak a mar­ke­ting mix eszköztárával dolgoznak.

      Végrehajtás és ellenőrzés: Kiderül tevékenységünk hatékonysága és eredményessége. A pia­ci alkalmazkodás és befolyásolás alapfeltétele a rendszeres visszacsatolás. Az ellenőrzés fela­data, hogy kitérjen a kitűzött célok és a ténylegesen megvalósult helyzet (esetleges) el­té­ré­seinek okaira is, továbbá fel kell vázolnia a „pályamódosításhoz” szükséges in­téz­ke­dé­se­ket is.

      Önnek mi a véleménye?