Infláció

Az infláció fogalma és mérése

Az inflációnak a pénz értékvesztését nevezzük. Pénzünk inflálódik, ha ugyanazért a pénzért egyre kevesebb árut tudunk vásárolni. Első hallásra ez egy jó meghatározásnak tűnik, de amint számszerűsíteni akarjuk, rögtön rájövünk, hogy azt is meg kell mondanunk, hogy az áruk melyik köréről beszélünk, enélkül az infláció nem értelmezhető. Az infláció mérőszámaként különböző árindexeket használunk. Ezek olyan viszonyszámok, amelyek megmutatják, hogy két időpont között hogyan változott egy adott árszint. Termékcsoportonként más és más indexeket alakíthatunk ki (termelői, fogyasztói, export, beruházási stb). A leggyakrabban használt inflációs mérőszám a fogyasztói árindex, amelyet a lakosság egészének fogyasztására vonatkozó termékcsoportra számítanak ki. Az átlagtól való eltérések követésére szolgálnak a különböző fogyasztói csoportokra vonatkozó statisztikák (pl. nyugdíjasok, diákok, nagycsaládok).

A statisztikusoknak külön problémát okoz az új termékek, szolgáltatások megjelenése és a régiek eltünése. A parkolásért korábban nem kellett fizetni, most azonban ezeknek az árát sem lehet figyelmen kívül hagyni. A megoldást az jelenti, hogy összevont termékcsoportokat hoznak létre, amelyek mind a két időpontban léteztek és így összehasonlíthatóak. Pl. az utazási szolgáltatás árában a parkolójegy ára hozzáadódhat a buszjegy árához. Sajnos az árak elemzésénél azt nem vizsgálják, hogy pl. termékváltásnál ugyanazon az áron jobb minőségű áruhoz, szolgáltatáshoz juthatunk hozzá, csak az árakat hasonlítják össze. Természetesen nincsenek tökéletes, egyedül üdvözítő  megoldások, az eredmény mindig függ az alkalmazott megoldásoktól.

Az infláció hosszú távú elemeinek figyelésére szolgálnak az úgynevezett maginflációra vonatkozó statisztikák. Vannak szélsőségesen ingadozó áru termékek (pl.zöldségek), amelyek torzító hatását ilyenkor kiszűrik. A piacokat árképzés szempontjából két csoportra osztják: árkövető (pl búza, kenyér) és ármeghatározó (pl mosópor, csoki) piacokra. A maginflációs számításoknál figyelembe veszik a piacok közötti különbségeket.

Az infláció oka

Leegyszerűsítve fogalmazhatunk úgy, hogy az árakat a forgalomban lévő pénz és piacon kapható áruk mennyiségének aránya határozza meg. Az áruk mennyisége a gazdaság teljesítményétől, termelékenységtől, a pénz mennyisége pedig a mai világban attól függ, hogy a kormány ill. annak intézménye a központi bank mennyi pénz bocsát ki. Tehát az infláció alakulása gazdaságpolitikai kérdés. A pénz csak a csere eszköze, önmagában nem hoz létre árut, a gazdaság teljesítménye, növekedése hosszabb távon független a pénz mennyiségétől.

Önnek mi a véleménye?