A vállalati gazdálkodás legfontosabb kategóriája az ár. A tényleges ár a piacon alakul ki és azt fejezi ki, hogy a vevő mennyit ismer el azokból a ráfordításokból, amelyek a termékre a piacra lépésig rakódtak. A vállalatnak a gazdálkodás külső és belső feltételeit mérlegelve kell árpolitikáját kialakítani (kínált termék árának megállapítása, piaci árváltozásokra való reagálás).
Árpolitikai célok
1. Túlélés (olcsóbban adja a terméket a szokásosnál, célja a gyors profitszerzés)
2. Profit maximalizálása
3. Árbevétel maximalizálása
4. Forgalom növelése
5. Piaci részesedés növelése, megtartása
6. Piac lefölözése
Fedezeti pont: a költségek és az ár kapcsolatát fejezi ki.
Fedezeti pont= teljes állandó költség / (ár-egységnyi termékre jutó változó költség)
A vevők jellemző ármagatartásai : a vevők általában alacsonyabb ár mellett több terméket vásárolnak, magasabb ár mellett kevesebbet, tehát fordított arányú a kapcsolat. Az ármozgásokra bekövetkező kereslet változásokat a vevők árérzékenysége határozza meg.
Árérzékenységet befolyásoló tényezők :
- a termék egyedisége
- helyettesíthetőség (ha van helyettesítő termék, akkor nagyobb az árérzékenység)
- összehasonlítás bonyolultsága
- költekezés mértéke (mennyire jelent a vásárlás nagy kiadást)
- az ár-minőség kapcsolat (jelenti-e a magas ár a jó minőséget?)
- raktározhatóság (diszkont termékek esetében az alacsony ár növeli a keresletet)
Árdifferenciálásnál ugyanazt a terméket vagy szolgáltatást a különböző vevőknek eltérő áron értékesítjük (pl. BKV bérlet nyugdíjas-kedvezménye)
Árdiszkriminációról akkor beszélünk, ha egy vállalat egyik partnerének tartósan és kizárólagosan a többi partner számára biztosított árszínvonal alatt értékesít.
Önnek mi a véleménye?
You must be logged in to post a comment.